Klinkende overwinning NVC D1

Zaterdag 12 oktober stond het tweede thuisduel voor de dames van N.V.C. op het programma. Na het 4-0 verlies van vorige week tegen HSC in Hierden, kwam er weer een pittige tegenstander op bezoek in Nijkerk: HVV uit Hattem. Beide teams hebben de ambitie om kampioen te worden dit seizoen en zijn ploegen die bovenin de ranglijst mee zullen gaan draaien. N.V.C. moest dus aan de bak vandaag.

HVV had na 3 competitierondes een verdienstelijke 13 punten behaald. Ondanks het verlies van de vorige wedstrijd, laat N.V.C. de laatste weken een groeicurve zien, vooral op mentaal vlak. Er wordt met meer pit en strijdlust gespeeld. De opdracht van vandaag was dan ook om fel van start te gaan in de eerste set.

De eerste set werd gestart met Noa Buitink als spelverdeelster, Rhodé Groeneveld op de diagonaal, Lilian Staal en aanvoerster Els Hermeler (teruggekeerd van haar huwelijksreis) op de passer-loperpositie, Alied Smit en Lotte Schepers op het midden en Hanna Tingen als libero. De set startte met direct een aantal lange rally’s die over en weer gewonnen werden door N.V.C. of HVV. De dames uit Hattem leverden echter meer druk vanachter de servicelijn en waren overtuigender in de aanval. Dat zorgde ervoor dat N.V.C. veel vrije ballen over het net moest spelen, waardoor HVV alle kans kreeg om in het spel te komen en de set met ruim verschil te winnen: 15-25.

In de tweede set kwam Marieke den Breejen op de buitenkant in het veld. Mede door een aantal tactisch geplaatste ballen, zorgde zij voor de voorsprong van N.V.C. Het ging lang gelijk op, maar N.V.C. wist meer druk te leveren vanuit de service en sloeg daarmee het beslissende gaatje waardoor de set met 25-21 naar Nijkerk ging.

N.V.C. was al blij met dit ene punt, maar voelde dat er meer in zat. Leander van Voorthuizen verving Smit op het midden en Aniek van de Water kwam erin op de diagonaal. Met een mooie rally was het eerste punt van set drie voor N.V.C. De Nijkerksen liepen vervolgens op de service van Buitink uit naar een comfortabele 7-0 voorsprong. Er werd verdedigend meer van de grond gehouden, waardoor er meer aanvalsdreiging gecreëerd kon worden. N.V.C. was gedurende de set de bovenliggende partij en wist het HVV vooral door een sterke servicedruk moeilijk te maken. HVV vocht zich echter terug tot 20-16. De Nijkerkse coach gebruikte Maureen Boersema en Rhodé Groeneveld voor een dubbele wissel, om meer aanvalskracht aan het net te behouden. Boersema wist Groeneveld goed te vinden en leidde de ploeg via 23-20 naar een 25-20 setwinst.

Met twee felbevochten punten was N.V.C. nog niet tevreden. Er werd alles op alles gezet om vier punten in Nijkerk te houden. Marjelle de Haan verving den Breejen en was met name in het achterveld direct van waarde. N.V.C. had de passing beter onder controle en wist met servicedruk HVV weer op afstand te houden. HVV kwam minder goed aan aanvallen toe, maar speelde nog wel wat tactisch geplaatste ballen. Gelukkig was N.V.C. op tijd bij de les en werd de voorsprong uitgebouwd. De dubbele wissel werd weer toegepast en Boersema bediende Hermeler met een mooie snelle set-up, die afgemaakt werd en het team op matchpoint zette. Deze werd niet gelijk benut, maar dankzij een foutservice van HVV won N.V.C. de wedstrijd alsnog en sleepte het 4 punten binnen.

Deze overwinning was een mooie teamprestatie, waaraan alle speelsters hun steentje hebben bijgedragen. N.V.C. speelt de volgende wedstrijd pas weer op 2 november thuis.